Відкриття Атлантики: 12 знайдених нових видів істот, що ховаються в глибинах океану

Фото проекту Atlas. Epizoanthus martinsae (вид коралових поліпів) живе на чорних коралах на глибині майже 400 метрів

У ході майже п’яти років безпрецедентного вивчення глибоководної частини Атлантичного океану учені виявили 12 невідомих для науки видів живих істот. Про це повідомляє видання BBC News з посиланням на дані місії наукового проекту Atlas.

Дослідники попереджають, що через зміни клімату нещодавно, виявлені живі організми можуть опинитися під загрозою знищення. Вуглекислий газ, що поглинається океаном, робить його кислішим, що спричиняє корозію, зокрема, коралових скелетів.

Вчені наголосили, що «ще не пізно захистити ці особливі види» та важливі місця їх проживання.

_116230185_rockallbank.png

Фото проекту Atlas. Корали складають основу глибоководних міст, забезпечуючи притулок та їжу для багатьох видів живих істот

Деякі ключові відкриття в Атлантиці місії Atlas

Нові види: виявлено 12 нових глибоководних істот. Команда вчених також виявила 35 вже відомих видів істот у місцях, де їх раніше не зустрічали.

Зміна клімату: потепління океану, підвищення кислотності та зменшення доступності їжі до 2100 року суттєво скоротять кількість місць, придатних для існування глибоководних видів.

Гідротермальні глибоководні джерела: вчені виявили гарячі джерела на морському дні на Азорських островах. Гідротермальні поля є важливими місцями з відносно високою біологічною продуктивністю, що містять спільноти складних живих організмів у глибоководному океані.

Міста на глибині

Як зазначив професор Джордж Вольф, хімік-океанолог з Ліверпульського університету, який брав участь у проекті, «ми все ще можемо сказати, що маємо кращі карти поверхні Місяця та Марса, ніж морського дна. Отож, коли ми занурюємось в глибини океану, ми знаходимо щось нове – не лише окремі види, а й цілі екосистеми».

_116229253_coral.jpg

Фото проекту Atlas. Antropora gemarita харчується частинками їжі, зваженими у воді

Професор Мюррей Робертс з Единбурзького університету, керуючий проектом «Атлас», повідомив, що майже п'ять років розвідок і розслідувань виявили деякі «особливі місця» в океані.

«Ми виявили цілі спільноти, утворені губками або глибоководними океанськими коралами, які формують міста в глибинах моря, – пояснив він. – Вони підтримують життя. Тому риби використовують ці місця, як місця нересту. Якщо ці міста будуть пошкоджені, через руйнівну діяльність людей, рибам буде ніде нереститися, і функція цілих екосистем втратиться для майбутніх поколінь. Це все одно, що тропічний ліс є важливим місцем для біорізноманіття на суші; це саме стосується і глибоководного моря – є важливі місця, які потрібно охороняти, і, що найважливіше, вони всі пов'язані між собою».

_116229245_underwaterrobot.png

Фото проекту Atlas. Підводна робототехніка дозволяла проводити розвідки на глибинах, які могли б розчавити людей

Уповільнення океанічних течій

У проекті брали участь дослідники з 13 країн, розташованих навколо Атлантики. У ході досліджень вони поєднали знання хімічної та фізичної океанології, а також біологічні відкриття, щоб з’ясувати, як змінюється океанське середовище з підвищенням температури у світі. А також – вплив експлуатації більшої частини морської глибини у процесі риболовлі та видобутку корисних копалин.

Вивчення океанічних течій та формування корисних копалин на морському дні виявило, що основні течії у Північній Атлантиці різко сповільнились у відповідь на зміну клімату.

«Наслідки цього складні, зв'язки між екосистемами зменшуються», – пояснив професор Робертс, оскільки океанські течії – це шосе, яке пов'язує різні місця існування на океанічних просторах.

_116229251_coral2.png

Фото проекту Atlas. У підводному грязьовому вулкані біля іспанського узбережжя була виявлена мохоподібна істота на ім’я Microporella funbio

За межами видимості

«Цінність усіх цих знань полягає у тому, що вони дають нам змогу зрозуміти, що ми можемо втратити», – сказала професор Клер Армстронг, економіст з природних ресурсів Університету Тромсе (Норвегія).

«Глибини океану можуть бути настільки незвіданими, що ми насправді не усвідомлюємо, що робимо з його середовищем та які будуть наслідки наших дій», – підкреслила вона.

З урахуванням зростання населення у світі, збільшення забруднення та нових сфер комерційної діяльності на глибинах морів, включаючи пошук медично та промислово корисних продуктів, вчені заявляють, що життєво важливо заповнити прогалини в наших знаннях океану.

«Океан – не безкінечний ресурс», – додала професор Армстронг. – Зберегти те, що нам може знадобитися у майбутньому, насправді дуже важко».